Translate

domingo, 30 de diciembre de 2012

Cal dominar-les totes...

Per tal que algú sigui molt bo en llengües no ha de ser un orador molt bo, ni tampoc un lector apassionat, ni tampoc ho serà aquell que té el do de l'escriptura, per tenir l'habilitat de la llengua cal dominar 4 habilitats: Parla, Llegir, Escriure i Escoltar.

LLEGIR
És un procés mitjançant el qual es comprén un text escrit. Isabel Solé ens diu:
" llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat dle text. És a dir, el significat que té un escrit no és una rèplica del significar que l'autor va voler donar-li. Sinó que és una construcció pròpia que implica el text, els coneixaments prèvis de l'autor i els objectius als que s'enfronta".
- llegir és aconseguir un objectiu, sempre llegim per una finalitat, Aquesta és la que marcarà la lectura, poden ser moltes i variades, l'objectiu als que s'enfronta.
- llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix ha de fer-se seu el text relacionant-lo amb tot el que sap, a més a d'adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text.
- llegir és implicar-se en un procés de predicció i interferència contínu. Qui llegeix formula una hipotesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint. Ho fa a partir d'alguns elements del text i en funció dels seus coneixaments previs i interessos. A mesura que va llegint va verificant o va regulant les hipòtesis inicials o en va creant de noves.

ESCRIURE
És el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu. Quan escribim hem de treballar:
- Aspectes formals: cal·ligrafia, relació so- grafia, distribució en l'espai.
Aspectes lingüístics: gramàtica, fonètica, morfologia, ...
- Aspectes discursius: procés de composició del text, característiques o propietats del text, tipologia textual. 

PARLAR
És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb una correcció i adequació a la situació comunicativa.

ESCOLTAR
Comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o d'un discurs pronunciant oralment. Que implica saber escoltar?

- Escoltar demana un paper actiu i participatiu
- Demana un respecte per l'emissor i per les seves idees
- Demana ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre
- Un bon oient sap descobrir objectius de l'orador
- Sap descobrir les idees principals del missatge de l'orador
- Sap relacionar el misstage i parlar si escau i si acaba l'orador.

No hay comentarios:

Publicar un comentario